De gemeente Utrecht heeft geen fout gemaakt met het instellen van een milieuzone waar oude, vervuilende auto’s en busjes niet in mogen. Volgens de rechter mocht de gemeente dit doen, ook al heeft de milieuzone misschien niet zo heel veel effect op de luchtkwaliteit in de stad.

Sinds begin 2015 zijn personenauto’s en bestelbusjes op diesel van voor 2001 niet meer welkom in de milieuzone in het centrum van Utrecht. De gemeente wilde zo de luchtkwaliteit in de stad verbeteren.

De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) en de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) sleepten de gemeente Utrecht voor de rechter omdat zij het niet eens zijn met de zone.

De SSLU wilde van de zone af omdat die maar een heel klein beetje zou helpen bij het verbeteren van de luchtkwaliteit, of er zelfs helemaal niet goed voor zou zijn. Volgens de rechter heeft Utrecht een onvolledig beeld geschetst van de effecten, maar is dat niet genoeg reden om de milieuzone te schrappen.

De KNC vond de verkeersborden die Utrecht gebruikt om de milieuzone aan te duiden, maar verwarrend. Ook dat vindt de rechter geen onoverkomelijk probleem.

De rechtbank wijst erop dat alleen is gekeken naar de vraag of het een redelijk besluit was van de gemeente. Over de vraag of de zone zelf goed of slecht is, heeft de rechter geen uitspraak gedaan, dat is allemaal al in de gemeenteraad besproken.

Hoger beroep

KNAC reageerde teleurgesteld op de uitspraak van de rechtbank. Ze automobielclub overweegt in beroep te gaan tegen de uitspraak, maar moet eerst nog overleggen met een aantal oldtimerclubs, zei directeur Peter Staal. "Persoonlijk zal ik adviseren in beroep te gaan. De rechter erkende dat het effect van de maatregel op de luchtkwaliteit marginaal is, maar vervolgens mag de milieuzone gehandhaafd blijven. Dat is teleurstellend'', aldus Staal.

SSLU heeft al besloten in hoger beroep te gaan. "De luchtkwaliteit wordt niet beter door het instellen van een milieuzone. Wel zijn de mensen die hun oude auto's moeten wegdoen een vermogen kwijt", aldus Kees van Oosten namens de SSLU.

De gemeente Utrecht en Milieudefensie zijn tevreden. "We zijn heel tevreden over de uitspraak. De milieuzone is bedoeld voor gezonde lucht. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft gevraagd maatregelen te nemen voor een schonere lucht", aldus wethouder voor verkeer, Lot van Hooijdonk (GroenLinks).

Volgens Anne Knol van Milieudefensie zorgt luchtvervuiling "jaarlijks voor duizenden sterfgevallen en tienduizenden zieke mensen".

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl